Sunday, March 25, 2012

Belajar tulisan Khat!!



                                                                    Khat Nasakh....

   Semalam belajar buat tulisan khat nasakh. Selama hari ini main hentam je buat, tapi memang sangat-sangat best dan menarik. Dah macam budak-budak baru belajar menulis tapi apa-apa pun lepas ni boleh perbaiki tulisan khat. Ana baru belajar jadi tak berapa nak kemas tulisan nya. Kepada mereka yang nak tulis khat belajar dulu sebab ada teknik-teknik untuk menulis satu-satu huruf tu. Mari kita martabatkan tulisan jawi :).
Sedih :( sebab tulisan jawi semakin di lupakan. Ada juga yang dah tak kenal huruf-huruf hijaiyah,walaupun masa kecik-kecik dulu kita belajar. Biasanya, kalau seseorang itu tak kenal huruf hijiaiyah makanya orang tu tak boleh membaca kalam Allah dengan sempurna,wallahu 'alam.Tapi itulah hakikatnya. Orang di negara Jepun sibuk nak belajar jawi tapi kita orang melayu Islam?.. Betapa mereka menghargai tulisan turun temurun kita.. Jom transform mulai sekarang.. Belajarlah semuanya supaya bila kita dicampak kan ke laut jadi pulau,bila campak ke darat jadi gunung. Ada kaitan ke eh pepatah ni?.. :p.. Erm ada je, tp fikir sendiri lah erk.
"Semoga kita menjadi hamba Allah yang sentiasa memberi manfaat kepada diri sendiri dan orang lain".. InsyaAllah.

2 comments:

  1. yeah betul tu..klaw kite xtau jawi dgn huruf2 nya skali..mcm mana nk baca al quran..tmbah2 lagi bukan semua org belajar bahasa arab...mcm mana lah kite nk ajar anak2 dan isteri kite nanti...nauzubillah..moga2 kite d'beri petunjuk dan kesedaran utk mendalami ISLAM dan mngamalkan AJARANNYA

    ReplyDelete
  2. Insyallah ada usaha pasti boleh ;).. seronok belaja jawi ni..

    ReplyDelete