Friday, March 23, 2012

La Tahzan 1...2...3...


   Sekian lama tersimpan, akhirnya dibawa keluar semula buku ni.. Sebabnya? mungkin juga untuk ubat hati yang sedang sakit, hati yang sedang gundah,hati yang lara dan berduka atau hati yang amarah.. Walaupun dengan membaca Al-Quran itu adalah sebaik-baik ketenangan jiwa untuk hati tunduk dan lembut. Namun, buku ini punya keistimewaannya tersendiri dan bahan sampingan untuk menundukkan hati yang gundah gulana... Tak gitu?? :) Aku dah baca buku ni habis dah sebenarnya tapi tak salah ulangkaji semula bila hati memerlukan ubatnya. Comel je bukunya, senang nak bawa gi mana-mana. Apa yang menarik dalam buku ni ialah setiap kata-kata dan ayatnya ibarat hembusan hidayah yang menusuk ke dalam hati..Walaupun ayatnya ada bunyi keindonesiaan sedikit. Tapi alhamdullilah setakat yang aku baca mudah untuk faham..Dan buku ni sangat membina hati kita. Mudah-mudahan,InsyaAllah. Dan lagi tak jemu di baca walau berulang kali. Baiklah sekadar perkongsian untuk yang belum memiliki buku ini.. Antara tajuk-tajuk yang terdapat dalam buku 1 :
-   Merenunglah dan bersyukurlah
-   Yang lalu biarlah berlalu
-   Hari ini milik anda
-   Masa depan akan datang dengan sendirinya
-   Jadikan kritikan tajam sebagai penghormatan
-   Berharaplah akan redha Allah semata
-   Berbuat baik kepada orang lain akan melapangkan dada
-   Usirlah kekosongan dengan kesibukan
-   Teguhkanlah keperibadian anda
-   Terimalah Qadha dan Qadar Allah


Banyaklah pulak, tapi cukup lah setakat itu perkongsian tajuknya... Pesanan buat mereka yang bersedih dan yang sedang berperang dengan perasaan sendiri cubalah cari buku ini. Selain daripada membaca Al-Quran, InsyaAllah carilah hidayahNya walau di mana sekalipun. Hidayah itu milik Allah,tetapi usaha perlu ada untuk mencarinya. La Tahzan jangan berputus asa. (Pesanan untuk mereka yang bersedih dan untuk diri ini yang masih mencari sesuatu di antara waktu)

Aku nak ulangkaji semula buku ini.. Mudah-mudahan tak banyak sikit pasti ada masuk di hati dan minda. Dengan izinNya..Sebelum terlupa pesanan untuk adik Akmal "Jangan bersedih hati, Allah itu adil dan Maha Tahu..pasti ada hikmah tersembunyi...." Carilah buku ni dan baca ye..:)

Semoga kita sentiasa dalam rahmat Allah..

1 comment: