Friday, September 16, 2011

Hargailah mereka yang masih ada...

      Hari ini hari lahir arwah abah yang ke-55 tahun...Al-Fatihah...Walaupun telah lama pergi meninggalkan dunia menghadap penciptaNya tarikh ini tetap diingat.. Difikir-fikir semula rasanya tidak ada kesempatan diri ini melaksanakan tanggungjawabku sebagai anak pada arwah.. Tidak sempat diri ini mencurahkan bakti pada insan yang telah memberikan kasih sayang sepenuh jiwa, pada abah yang telah membesar diri ini sehingga umur ku 8 tahun...
     Setiap kali terlihat orang muda yang bersalaman dan mengucup tangan tua hati ni pasti tersentuh, Allah! bahagia nya rasa..Tapi semenjak pemergian abah semua tanggungjawab nya beralih arah,bertukar bahu..Semuanya menjadi tugas mak untuk menggantikan arwah abah.. Kekuatan mak,ketabahannya,ketenangannya menjadi inspirasi diri ini untuk berdikari sendiri..Banyak orang yang mempunyai cerita yang sama seperti saya tapi pasti ada hikmahnya yang Allah tinggalkan untuk kita yang masih bernafas di bumiNya ini. Sama ada hikmah nya berbeza atau pun sama, apa yang pasti Allah punya jawapan yang tersendiri untuk hambaNya.
     Saat itu bermula lah kehidupan baru buat kami yang masih kecil untuk belajar sesuatu agar tidak terlalu bergantung harap pada insan lain.. Alhamdulillah, mak lah segalanya..Terima kasih mak.. Terima kasih kerana telah menggantikan tempat arwah abah dengan sebaiknya..Jasa dan budi  mak tak terbalas rasanya.. Semoga Allah memberi kebahagiaan dunia dan akhirat kepada mak, memberikan kesihatan yang baik agar dapat terus beribadah kepadaNya. Syukran kerana telah mendoakan yang terbaik untuk anakmu ini.. (:
     Erm... Setiap yang hidup pasti akan mati... Hargailah mereka yang masih hidup.. Juga buat lah kebaikan selagi kita masih bernafas di dunia ini.. Tunaikan lah hakNya kerana kita dicipta sebagai hambaNya untuk menunaikan segala perintahNya...Mungkin kita akan dipanggil oleh Nya sebelum sempat buat kebaikan.. "Demi masa,sungguhnya manusia berada dalam kerugian..kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.." (Surah Al-Ashr)
     Semoga abah ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..Al-Fatihah..


No comments:

Post a Comment