Sunday, July 31, 2011

Marhaban yaa Shahru Ramadhan..

      Assalammualaikum...Salam menyambut Ramadhan al-Mubarak...Alhamdullilah esok  kita akan sambut Ramadhan. 1 Ogos  pembuka tirai bulan puasa...Rasa tak sabar pun ada.... Macam-macam perasaan pun ada..Apa yang penting rasa syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T kerana memberikan kesempatan pada aku untuk menjalankan ibadah puasa pada tahun ini, Insyallah andai esok aku masih bernafas di bumi Allah ini.. Semoga bulan yang mulia penuh barakah ini dapat kita jalani dan tempuhi nya dengan sebaiknya..Insyallah :)
     Bulan Ramadhan penghulu segala bulan bukan sekadar bulan untuk kita berpuasa semata-mata..Malah mengajar kita ini sebagai hamba Allah yang lemah untuk mendidik hati,mentarbiyah diri,mengawal nafsu untuk perbaiki diri menjadi yang terbaik di sisiNya.. Biasa kita dengar ramai orang menjalani kursus untuk mempraktik kan sesuatu yang kita pelajari di dalam program tersebut...kan? Ermm ...sama lah cerita nya dengan bulan Ramadhan yang bakal mendidik diri dan hati kita apabila saat berlabuhnya tirai Ramadhan.. 
     Moga-moga aje Allah beri kita keimanan yang tinggi,kesabaran yang kuat untuk jalani ibadah puasa sebaiknya...Insyallah...Sama-samalah kita istoqamah untuk terus bawa pendidikan dan program berkursus dalam bulan ramadhan pada bulan-bulan yang seterusnya.. Carilah redha Dia yang sebenar-benarnya agar kita sentiasa merasakan ketenangan dan damai yang abadi dalam kehidupan...Sesungguhnya 
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,

“Apabila datangnya bulan Ramadhan, pintu-pintu syurga dibuka, manakala pintu-pintu neraka ditutup, syaitan dirantaikan.”

(Riwayat Bukhari & Muslim)
Teringat satu peristiwa yang berlaku pada bulan Ramadhan tahun lepas..Kejadian tersebut berlaku di bazar Ramadhan yang berdekatan dari sini..Tempat nya biarlah rahsia..Berlaku sekitar jam 3 petang...Satu ribut dan angin yang kuat terjadi dan menyebabkan banyak khemah bazar berterbangan...dan menyebabkan sedikit kerugian kepada peniaga bazar...Ada beberapa hamba Allah berkata, "ermm tulah berniaga sampai tak solat,Allah nak tunjuk sekejap jer"....Ish3 hamba Allah ni pun, sapa kah kita untuk berkata-kata,hanya Dia yang berhak. Ingat mulut juga kena jaga jangan jadikan puasa kita sia-sia belaka..Cukuplah sekadar kita mengambil pengajaran dari apa yang berlaku jangan pulak kita mengata sama..Jadi fikir-fikir kan lah kejadian tersebut dan jagalah diri hiasi peribadi..Ingatan bersama buat sahabat juga diri ini agar tidak terus terleka:)  ...Assalammualalaikum...
SeLaMaT BeRpUaSa....
 

No comments:

Post a Comment