Sunday, July 17, 2011

Trip to Shah Alam




Ermmm.. memang penat dan meletihkan dengan sakit kepala,sakit kaki,sakit pinggang berjalan seharian tak berhenti… Tapi memang hebat lah makcik-makcik yang follow kami tu..Bertabah sungguh walaupun muka dah kelat. Mula-mula memang tak ada hati langsung nak p ikut tapi redha jer lah..sami’na wa atho’na jelah.. Alhamdullilah dalam tak best tu pun ada jugak yang menariknya..dapat tengok pedang Rasullullah dan para sahabat.. Yang tidak menarik langsung bila kena jaga budak..waaaa memang rasa nak nangis ada almaklum pertama-tama kali dan terakhir kali jaga budak g rombongan..hangin 1 badan bila jap2 deme hilang,jap2 mcm chipsmore…Dugaan sungguh na. Rasa nak jerit dan cakap “Weh bebudak kome-kome ni tak paham bahasa iye, karang hilang sapa kah yang susah,dan rasa nak suruh jalan itik la-la tu jugak tak pun ketuk ketampi bio deme tak leh g mane2…” Tapi nasib baik kata dalam hati je,tak kan nak buat gitu kan??.... sobarul minal iman…sobar jelah… Biasalah budak-budak baru nak kenal dunia dan itu lah gayanya..
       Di sebabkan teman je yang muda di kalangan mereka-mereka jadi budak-budak tu lebih suka ikut yang muda lah…:P Tak kisah lah muda ke tua ke yang penting semua selamat g dan selamat pulang ke tanah air iye.. J Tapi ada 1 kisah yang lebih menarik di sebalik kepergian kami ke Shah Alam. Setiap kali bas berhenti mesti budak-budak ni akan serbu turun kalau boleh semua benda nak di langgar walaupun tak lah diaorang berlari tapi sapa aje yang ada  di depan sure terpelanting skit lah..
16 Julai 2011 /2:00PM
Masa untuk solat zohor di masjid Shah Alam. Ada sorang budak bertanya kat sorang ustazah ni, “Ustazah2! kita nak turun solat erk?..Ustazah tu pun cakap iye.Tetibe je budak-budak cakap yeah!yeah! nak turun solat..ermmm heran jugak biasa tidak begitu..Ok aku buat biasa jelah dan beranggapan mungkin turun bas bebas lah sikit.. Jadi untuk mengejar masa aku pun tak toleh kiri kanan p jalan sorang-sorang ambil wudhuk jalan terus p tempat solat..budak-budak dah hilang tah kemana tah…ish3 memang xpatut betul teman ni..hehe tapi dorang memang ada dengan penjaga yang lain jadi kita terus kan perjalanan iye..
       Habis je solat semua kumpul semula dan bergerak g Muzium Shah Alam nu. Budak-budak yang jalan dengan aku adalah dalam 10 orang semuanya. Ate pening kepala dibuat nya..Sampai ke bawah tanah nak explore nya,penat usah kata lah dah tak terkata-kata. Aku pun follow jelah deme-deme daripada hilang tah kemana kan. Jalan punya jalan ,jalan lagi dan jalan lagi dari satu sudut ke sudut dari satu tingkat ke tingkat sampailah ke pintu yang belakang.. bila dah sampai kebelakang orang yang jaga muzium tu suruh kami keluar kat pintu belakang lah.. Aku pun dengan penuh semangat waja nya laju jelah jalan untuk meninggalkan pintu tu..tak larat doh nak jalan. Aleh2 sesat pulak..pusing dan tawaf sebelah kiri tak jumpa pintu pahtu pagar kunci.. garu kepala cane pulak nak kuar ni..budak-budak pun penat dah tu. Tak jumpa jalan sebelah kiri ajak pulak budak-budak tawaf ikut jalan sebelah kanan. Ya Allah jjauh sungguh nak jumpa ruang legar muzium rasa nak tercabut semua otot ni.Sabar…sabar..sabar… So kami teruskan perjalanan  sampailah ke ruang legar..udah rasa macam kat mekah pulak. :) Tak pa tak pa no ni kira praktikal lah kan… waaaa Habis dah cerita di muzium kami p lak ke PKNS. Ermmmmmm lagi lah bosan tak ada mende pun tapi ikut jugak lah..Malas nak cerita jalan kat situ yang tunggu orang berjam-jam jadi sambung terus kisah perjalanan pulang. Pendekkan cerita buang yang tak best punya cerita.
16 Julai 2011/7:15PM
       Di hentian rehat Rawang.. Masa untuk solat Maghrib pulak..
3 orang budak perempuan dah masuk toilet dulu,yang teman baru terhegeh-hegeh nak jalan ke situ. Bila sampai je depan toilet budak tu cakap “Aminah dengan Husna hilang”. Aku pun cuak lah, “biar betul ce cari bebetul dulu kawan kamu dalam toilet tu”. Dorang kabo tak ada. Ermmmm tak pe tak pe be cool ok shima…
Lepas masuk toilet aku jalan p surau ngan budak-budak lain, sampai je dekat surau tengok-tengok budak-budak yang hilang tadi dah udah siap solat maghrib. Wah memang semangat sungguh. Aku ingat tak masuk lagi waktu solat maghrib jadi aku tanya lah budak2 tu “ dah masuk waktu ke? Bukan lagi 5 minit?” budak-budak tu jawab “dah je.. tu ha jam,sambil tangan tunjuk dinding. Ish aku tau lah jam kat dinding,tapi betul ke dah masuk waktu. Jadi aku ulang soalan yang sama sambil mata tengok jam kat dinding tu. Terdiam malu….hehe.. pandai budak-budak ni, beno nya teman yang terlambat tapi tak lah lambat betul lambat beberapa minit je. Ermmm memang bagus betul budak-budak ni..semangat nak solat sejuk mata dan hati nengok. Patut lah asal kata nak solat je mesti yeah!yeah!.. Tapi kan biasanya budak-budak sebesar itu usah kata nak solat kalau di suruh mesti mengelat nya lah. Alhamdulillah saya memang bangga dengan kamu semua lah. Harap-harap biarlah tabiat suka solat tu di bawa sampai dewasa. Itu kewajipan kita sebagai hambaNya dan sebagai orang Islam. Jangan jadi Islam hanya pada nama tapi suruhan Dia tak pernah kita laksana. Moga-moga kalian jadi hamba Allah yang soleh dan anak yang soleh.
       Di sekolah hanya ada P&P tapi di rumah didikan mak ayah tu lah yang penting. Rasa nya kalau mak dan ayah sendiri tidak solat tidak mungkin budak-budak yang sekecil itu boleh ada rasa semangat nak solat lagi-lagi bila keluar berjalan jauh dengan badan letihnya jangan harap budak-budak kecik seperti tu nak solat kan. Pendek kata, contoh dan ikutan yang baik di rumah lebih memberi kesan pada kanak-kanak seusia begitu. Kalau mak ayah sendiri tidak laksanakan perintah Allah jadi bagaimana anak-anak nak buat jadi sebenarnya apa yang baik dan tidak baik yang menjadi ikutan bermulanya dari rumah. Lagi satu, keluarga especially mak ayah sendiri kena tekan kan betapa penting nya solat,bukan penting lagi tapi wajib walau ke mana kaki melamgkah,walau bersama siapa pun mereka berada.
       Saya bangga sebab masih ada lagi mak ayah yang menekankan soal solat dalam hidup anak-anak walaupun tak nampak tapi dari gaya anak-anak itu sendiri kita dah tahu siapa mak dan ayah mereka. Itulah generasi akan datang yang akan bangun memperjuangkan dan membela Islam..Insyallah..  walau aku sendiri tak mampu tapi ingatan dan nasihat serta doa  saja lah yang dapat aku hulurkan..Sekian…

No comments:

Post a Comment