Tuesday, July 5, 2011

PERGHHH !!!!! Manisnya Madu Ni....




Assalammualaikum... Tersebut lah alkisah adalah seorang hamba Allah ni, dia bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menikmati udara rimba yang segar itu, tetiba dia terdengar 1 bunyi....aummmmmmmm bunyi tu bergema! Bunyi harimau yang kelaparan dan hanya mennunggu mangsanya saja.
   Jadi, si hamba Allah ni pun ketakutan dan lalu lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tersebut kejar lah hamba Allah ni. Harimau tu kejar,kejar,kejar dan kejar.. Hamba Allah ni punyalah takut ,berlari lintang pukang. Sempat jugak dia berdoa agar diselamatkan dari di baham dek harimau lapar itu.
   Dengan kuasa Allah S.W.T diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya . Jadi untuk menyelamatkan diri,hamba allah ni pun terjun lah ke dalam perigi . Di dalam perigi tersebut terdapat tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tersebut. Tapi tali itu pendek je. Jadi si hamba Allah ni hanya bergantungan di tengah-tengah perigi.
    Manakala harimau yang lapar itu menunggunya di mulut perigi. Si hamba Allah ni pun sambil bergayut dia berfikir macam mana dia nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia di selamatkan. Sedang dia asyik berfikir cara untuk selamatkan diri tiba-tiba dia terdengar bunyi kocakan air perigi itu.
    Aaaaaaaa!!!!! Ya Allah.. lagi lah seram di buatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu?? Ada 2 ekor buaya yang kelaparan. Apalah nasib dah jatuh ditimpa tangga si hamba Allah ni. Lagilah bertambah perasaan takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau,bawah pula ada buaya. Semakin risau dan takut.
   Sedang dia berfikir untuk mencari jalan keluar tetiba muncul pula seekor tikus putih dari celah-celah lubang dinding perigi. Tikus itu naik ke atas mengikut tali di mana hamba Allah itu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus! Alahaiiiiii...camner ni?? dia mengomel sendirian..
   Lepas itu,keluar pula seekor tikus berwarna hitam - naik mengikut tali tadi. Cit!Cit!Cit!Cit! Sampai kat atas , tikus hitam tu pun gigit juga tali itu. Cis, lagi satu! Macam mana aku nak buat ni? Habislah jadi mangsa buaya.. Hamba Allah berfikir lagi, kalau naik ke atas di makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah di makan dek buaya. Aduh..! macam mana ni?
   Sedang hamba Allah itu berfikir macam mana nak selamatkan dirinya, tetiba terdengar 1 bunyi... uuuuuuuuuuuuuuu!!!!! Bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit,melihat lebah-lebah yang sedang terbang membawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ini.
   Punyalah nikmat...... hamba Allah itu berkata, "Fuhhhh... manisnya madu ni. Tak pernah kurasa manis seperti ini. Sedapnya... subhannallah, sungguh sedap ni."
   Kerana setitik madu tadi si hamba Allah itu lupa pada harimau yang sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yang menantinya di bawah.
    Kalau semua orang nak tahu, si hamba Allah itu adalah kita semua! harimau yang mengejar itu adalah maut kita. Ajal memang sentiasa mengejar kita! So, beringat-ingatlah..Manakala 2 ekor buaya itu diibaratkan malaikat Munkar dan Nakir yang menanti kita di alam kubur nanti.
    Tali tempat si hamba Allah bergayut tadi adalah jangka hayat kita. Kalu pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendek lah umur kita. Tikus putih dan hitam itu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tempat bergayut tu.
    Madu...madu yang jatuh setitik ke dalam mulut si hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan, setitik madu yang jatuh kedalam mulutnya,membuatkan dia lupa pada harimau dan buaya itu. Macam kita lah juga..bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah memang sentiasa ingat...Begitulah seadanya.. Moga kita sentiasa berwaspada...

2 comments:

  1. =) =) =)

    adik slalu kongsi cerita ni dgn kawan2...
    dri skola smpai matrix..hehe
    tanx akak,sudi tuis..=P

    ReplyDelete
  2. heheh...sm2=) sblm ni pun akak slalu cter kat budk2 tp dh lama xcter..adikkkkkk! cute gmbo adik kan...he =P

    ReplyDelete