Tuesday, August 2, 2011

Hari pertama puasa..

     Alhamdullilah semalam cuaca tak terlalu panas.. Hari ini jugak budak-budak dalam kelas semua senyap je.. Lega skit lah dalam masa sebulan ni..:) sebulan je pun,tu pun sebab budak-budak tu keletihan dan masing-masing letak kepala atas meja.. Kesian juga tengok semua pakat lembik je.. Aku pun cakap kat budak-budak tu bagus nya semua diam je hari ini sambil senyum..erm bukan senang nak dapat suasana macam tu kalau hari biasa...Biasanya kalau suruh diam ada lah 5 minit lepas tu bising semula. Aku cakap kat budak-budak tu kalau macam ni kan saya rasa kan bagus kalau kita semua puasa sampai akhir tahun... Abis je aku cakap,semua angkat kepala dan ckp "ala penat lah,letih lah,haus lah,lapar lah.." Macam-macam lah yang diaorang sebut.. Tak boleh nak tahan dah, aku tergelak jugak.. Bila tanya semua puasa ke? Semua jawab puasa..Aku pun suka sangat nak ngusik, "Ye ke? nape muka nampak ceria je macam tak pose?" Kami puasa lah...Bagus, alhamdulillah dari sekarang lah nak belajar buat yang wajib...dari rebung lah senang nak dibentuk,kalau dah jadi buluh susah lah dah...Teringat zaman kanak-kanak dulu, arwah abah janjikan RM1 sehari puasa...Yang paling di ingat, 1st puasa, duk depan jam loceng dari pukul 5 lebih sampai waktu berbuka tak bergerak-gerak...Punyalah khusyuk tengok jam saat bergerak..Kenangan..kenangan...
     Abah...Semoga abah ditempatkan di kalangan orang-orang yg soleh...Amin...
    

No comments:

Post a Comment